Kniha - Jak drahé je zdarma ?
Knihu bychom doporučili opravdu každému, protože se zaměřuje na důležité téma, o kterém bychom všichni měli mít základní povědomí. Kniha zajímavě popisuje, jak přemýšlíme a podle čeho se rozhodujeme a proč se ve skutečnosti vůbec nechováme racionálně, jak předpokládá klasická ekonomika. Výhodou také je, že kniha je psaná velmi čtivě.
Co Vás přečtení knihy může naučit ? Pro koho je kniha vhodná ?
Pro každého - díky knize pochopíte věci, které Vám pomohou pochopit a objasnit některé dění ve svém životě a zároveň Vám pomůže pochopit nelogické chování lidí v určitých situacích.
Doslova podmínkou pro obchodníky - pochopení principů z behaviorální ekonomie je velmi důležité. V prodeji totiž iracionální faktor hraje podstatnou roli. Na konkrétních příkladech pochopíte základní principy přesvědčování a na základě jakých faktorů lidé dělají v určitých situacích rozhodnutí.
Autorem je Daniel Ariely, jednoznačně jeden z nejznámějších lidí, který se zaměřuje na behaviorální ekonomii a iracionální myšlení.
Jednu z jeho přednášek si můžete poslechnout na TED s českými titulky: https://www.ted.com/talks/dan_ariely_asks_are_we_in_control_of_our_own_decisions?language=cs
Co říkají o knize čtenáři z Databáze knih:
dasach:
"Zajímavé závěry o lidském rozhodování podpořené výzkumy. Také mě zaujaly příběhy z autorova života, kdy i o svých hrozných zkušenostech píše vtipně. Kniha je psána lehkým stylem a dobře se čte."
kikies
Moc chytré, plné podnětných myšlenek a velice čtivě podané. Věřím, že každého v knize něco zaujme, v něčem se určitě pozná a nad něčím bude kroutit hlavou. Velice chytrá a přínosná kniha :-)
Mercatino
Vždy jsem věděl, že dělám chybná rozhodnutí. Mnoho takových věcí, kterým jsem nepřikládal velký význam. Tato kniha mi jasně ukázala, že pokud děláte špatná a chybná malá rozhodnutí, tak takové chyby se můžete dopustit i při rozhodnutí velkém a důležitém pro život. Kniha je přínosná i přesto, že nedává konkrétní návod JAK, ale řeší otázku PROČ. Experimenty jsou opravdu zajímavé a docela dost pobaví. Shrnutí poté v jedné větě nebo odstavci bylo zcela jasné a říkalo jednoduše, že chyby pokud si uvědomíme, můžeme napravit a můžeme na nich pracovat. Proto se mi tato kniha líbí. Pan Ariely nám ukazuje v této knize směr, ale cestou musíme jít sami.
Více recenzí recenzí si můžete přečíst zde:
https://www.databazeknih.cz/knihy/jak-drahe-je-zdarma-59782?odb=1
Ukázka z knihy - výpisek z dvou kapitol:
Daniel Ariely v kapitole "princip kontrastu" popisuje princip, s kterým se setkáváme každý den. Ukazuje konkrétní příklady, jak tento princip funguje v praxi a běžném životě. Jeden z příkladů jsou reklamní letáky. Produkt s přeškrtnutou původní cenou a uvedenou cenou novou, která je výhodnější. Dan Ariely uvádí:
"Všeobecně platí, že když činíme rozhodnutí, máme tendenci porovnávat položku, které se rozhodujeme, s takzvanými referenčními položkami. "
V další kapitole "framing - rámcování" Frame neboli rámce je schéma interpretace. Je to v podstatě rám, skrze který se můžeme dívat na danou věc. Záchod můžete nazvat sociálním zařízením. Na útok se můžeme dívat jako na aktivní obranu. O smrti můžeme hovořit jako o odchodu. Daniel Ariely popisuje, jak velkou roli hraje při rozhodování samotný způsob podání. Popisuje, že pokud stejný fakt budeme prezentovat jiným způsobem, způsob rozhodování se značně změní.
V příkladu uvádí ceník jednoho časopisu (Economist.com).
Tento příklad bývá v behaviorální ekonomii často používán. Internetová verze za 59 USD Tisková verze za 125 USD Tisková a internetová verze za 125 USD
"Uskutečnil se na studentech experiment a 16% z toho si zvolilo první verzi za 59 USD a 84% si zvolilo třetí verzi.
Zajímavý výsledek přišel, když studentům předložili inzerát, který obsahoval jen první a třetí verzi.
V tomto případě si 68% procent studentů vybralo internetovou verzi a 32% kombinovanou verzi."
"Je těžko se rozhodnout, zda je lepší internetová verze za 59, nebo papírová verze za 125 USD. Ale zato je velmi jednoduché rozeznat, že kompletní balíček web+papír za 125 USD je lepší, než jen papír za stejnou cenu. Vlastně by se dalo říct, že internet je v tomto balíčku úplně zadarmo.
Z toho vyplývá:
"Lidé mají tendenci se vyhýbat riziku, pokud prezentujeme možný zisk a tendenci vyhledávat riziko, pokud prezentujeme potenciální ztráty. "
"Volby zahrnující zisk často vyvolávají averzi k riziku a volby zahrnující ztráty často vyvolávají podstoupení rizika"
Pokud chcete ušetřit, knihu si můžete půjčit v knihovně.
Dnes už většinou lze zjistit i na internetu, zda ji v dané knihovně mají k dispozici.
Běžná cena knihy dle Heureky se pohybuje mezi 180,- Kč - 220,- Kč, můžete se tak podívat, kde knihu koupíte nejvýhodněji.
https://knihy.heureka.cz/jak-drahe-je-zdarma-proc-chytri-lide-prijimaji-spatna-rozhodnuti/