Toxické pracovní prostředí - jak se s tím vyrovnat?
Jak poznáte toxické pracovní prostředí? Existuje celá řada rozpoznávacích znamení. Mezi ty nejočividnější patří vysoká fluktuace zaměstnanců, časté syndromy vyhoření a malá efektivita práce. Průvodními jevy toxického pracovního prostředí může být obtěžování, šikana, diskriminace a neetické chování.
Představa, že zítra musíte znovu do práce, vás děsí? Možná pracujete v toxickém pracovním prostředí? A věděli jste, že práce v takovém prostředí může mít dopady na vaše duševní i fyzické zdraví?
Často je velmi těžké si přiznat, že pracujete v toxickém prostředí, natož ho na první dobrou rozpoznat. Každý má někdy špatné pondělí, náročný týden, nebo dokonce měsíc. Tak už to v práci bývá a všichni jsme se s tím minimálně jednou setkali. Pokud se to ale opakuje neustále a bez přestávky a je to ještě doplněno o úzkostlivé pocity, pocity strachu, dost pravděpodobně to identifikuje nezdravé pracovní prostředí.
Toxické pracovní prostředí podle odborníků nejčastěji vytváří:
- sabotující šéf
- pasivně agresivní šéf či spolupracovníci
- pomlouvání
- obtěžování
- diskriminace
- předsudky
- šikana
- špatné pracovní podmínky
- bezohlednost
- nedostatek respektu
- žárlivost
- nedostatek příležitostí k růstu
- nadměrné pracovní vytížení
- nízká mzda
- nepředvídatelný rozvrh
- nekonstruktivní kritika
- šéf, který neustále vyhrožuje propuštěním zaměstnanců
- celkově negativní atmosféra
Jak může toxické pracovní prostředí ovlivnit duševní zdraví
Pokud trávíte každý pracovní den 8 hodin v toxickém prostředí, kde se necítíte dobře, je to na psychiku obrovská zátěž, kterou ne všichni ustojí. Dotyčnému hrozí nejen syndrom vyhoření, ale i úzkosti či deprese.
Tipy, jak se vypořádat s toxickým pracovním prostředím
Pamatujte si, že všechny negativní věci, které denně v zaměstnání zažíváte, nejsou vaší chybou. Docházelo by k nim pravděpodobně i tehdy, kdybyste tam nebyli. Stejně tak platí, že ne vždy se věci změní k lepšímu, i když se budete snažit sebevíc pro to něco udělat.
Snažte se alespoň o obědové pauze vyjít z pracoviště na čerstvý vzduch, mimo dosah všech kolegů a nadřízených.
Stanovte si hranice. Nenechte se šikanovat a zakazovat si věci, na které máte dle pracovního práva nárok. Nevynechávejte přestávku na oběd, stejně tak nepracujte po pracovní době bez nároku na odměnu. Vysvětlete svému nadřízenému, že potřebujete přestávky a volno, abyste načerpali síly a dělali svou práci dobře.
Nezapojujte se do drbů a nejrůznějších dramatických hádek na pracovišti. Nic pozitivního z toho stejně nevzejde.
Soustřeďte se na své cíle. Udělejte vše proto, aby vaše mysl zůstala pozitivní. Uvědomte si, že tu nebudete věčně a nemá smysl se trápit, když máte před sebou ještě mnohem zajímavější a lepší věci.
Vytvořte si po práci nějaký rituál, který vám pomůže odstranit negativitu z vaší mysli. Může se jednat o procházku do přírody, sport nebo horkou sprchu či setkání s přáteli.
Držte se několika důvěryhodných kolegů, se kterými se budete vzájemně podporovat.
Neslevujte ze svých hodnot. Pokud se k vám někdo v práci nechová dobře, nereagujte podobně. Situaci to jen vyhrotí a k ničemu dobrému to nepovede.
Snažte se do svého života zařadit několik technik zvládání stresu. Začněte meditovat, cvičit jógu nebo pravidelně cvičit a dělat nějaký sport, který vám pomůže zvládnout chronický stres.
Pokud není naděje, že se v dohledné době situace v zaměstnání zlepší, začněte si hledat novou práci.