Toxické pracovní prostředí - jak se s tím vyrovnat?

22.12.2023

Jak poznáte toxické pracovní prostředí? Existuje celá řada rozpoznávacích znamení. Mezi ty nejočividnější patří vysoká fluktuace zaměstnanců, časté syndromy vyhoření a malá efektivita práce. Průvodními jevy toxického pracovního prostředí může být obtěžování, šikana, diskriminace a neetické chování.

Představa, že zítra musíte znovu do práce, vás děsí? Možná pracujete v toxickém pracovním prostředí? A věděli jste, že práce v takovém prostředí může mít dopady na vaše duševní i fyzické zdraví?

Často je velmi těžké si přiznat, že pracujete v toxickém prostředí, natož ho na první dobrou rozpoznat. Každý má někdy špatné pondělí, náročný týden, nebo dokonce měsíc. Tak už to v práci bývá a všichni jsme se s tím minimálně jednou setkali. Pokud se to ale opakuje neustále a bez přestávky a je to ještě doplněno o úzkostlivé pocity, pocity strachu, dost pravděpodobně to identifikuje nezdravé pracovní prostředí.

Toxické pracovní prostředí podle odborníků nejčastěji vytváří:

  • sabotující šéf
  • pasivně agresivní šéf či spolupracovníci
  • pomlouvání
  • obtěžování
  • diskriminace
  • předsudky
  • šikana
  • špatné pracovní podmínky
  • bezohlednost
  • nedostatek respektu
  • žárlivost
  • nedostatek příležitostí k růstu
  • nadměrné pracovní vytížení
  • nízká mzda
  • nepředvídatelný rozvrh
  • nekonstruktivní kritika
  • šéf, který neustále vyhrožuje propuštěním zaměstnanců
  • celkově negativní atmosféra

Jak může toxické pracovní prostředí ovlivnit duševní zdraví

Pokud trávíte každý pracovní den 8 hodin v toxickém prostředí, kde se necítíte dobře, je to na psychiku obrovská zátěž, kterou ne všichni ustojí. Dotyčnému hrozí nejen syndrom vyhoření, ale i úzkosti či deprese.

Tipy, jak se vypořádat s toxickým pracovním prostředím

Pamatujte si, že všechny negativní věci, které denně v zaměstnání zažíváte, nejsou vaší chybou. Docházelo by k nim pravděpodobně i tehdy, kdybyste tam nebyli. Stejně tak platí, že ne vždy se věci změní k lepšímu, i když se budete snažit sebevíc pro to něco udělat.

Snažte se alespoň o obědové pauze vyjít z pracoviště na čerstvý vzduch, mimo dosah všech kolegů a nadřízených.

Stanovte si hranice. Nenechte se šikanovat a zakazovat si věci, na které máte dle pracovního práva nárok. Nevynechávejte přestávku na oběd, stejně tak nepracujte po pracovní době bez nároku na odměnu. Vysvětlete svému nadřízenému, že potřebujete přestávky a volno, abyste načerpali síly a dělali svou práci dobře.

Nezapojujte se do drbů a nejrůznějších dramatických hádek na pracovišti. Nic pozitivního z toho stejně nevzejde.

Soustřeďte se na své cíle. Udělejte vše proto, aby vaše mysl zůstala pozitivní. Uvědomte si, že tu nebudete věčně a nemá smysl se trápit, když máte před sebou ještě mnohem zajímavější a lepší věci.

Vytvořte si po práci nějaký rituál, který vám pomůže odstranit negativitu z vaší mysli. Může se jednat o procházku do přírody, sport nebo horkou sprchu či setkání s přáteli.

Držte se několika důvěryhodných kolegů, se kterými se budete vzájemně podporovat.

Neslevujte ze svých hodnot. Pokud se k vám někdo v práci nechová dobře, nereagujte podobně. Situaci to jen vyhrotí a k ničemu dobrému to nepovede.

Snažte se do svého života zařadit několik technik zvládání stresu. Začněte meditovat, cvičit jógu nebo pravidelně cvičit a dělat nějaký sport, který vám pomůže zvládnout chronický stres.

Pokud není naděje, že se v dohledné době situace v zaměstnání zlepší, začněte si hledat novou práci.